Inca de mic am fost fascinat de dragoni, aceste creaturi mitologice ce simbolizeaza puterea si longevitatea. Desi dragonul se regaseste in multe mitologii, eu l-am asociat de cand ma stiu cu mitologia chineza. Abia prin adolescenta am aflat insa ce loc de cinste ocupa dragonul in cultura poporului chinez.
Spre deosebire de cultura europeana, in care dragonul este portretizat ca o creatura malefica, vicleana si avara (cel mai adesea fiind neinfricatul si necrutatorul paznic al unei comori), in cultura chineza, dragonul aduce abundenta, prosperitate, noroc si simbolizeaza puterea, curajul, indrazneala, perseverenta si intelepciunea, nobletea si chiar divinitatea. Din aceste motive, in China, dragonul a fost timp de mii de ani emblema imparatului si a familiei imperiale.

Va puteti imagina deci cat de incantat am fost prin clasa a 10-a, cand am citit pentru prima data intr-o revista un articol despre zodiacul chinezesc si am aflat ca sunt nascut chiar sub semnul dragonului de pamant. Acela a fost momentul in care am decis ca trebuie sa vizitez China. Nu stiam cand si cum voi reusi sa fac asta, dar eram convins ca voi ajunge candva pe taramul dragonilor.

Si iata ca s-a intamplat… mi-am indeplinit acest vis, vizitand, impreuna cu sotia, timp de o saptamana, cele mai cunoscute trei destinatii din China: Beijing, Xi’an si Shanghai. Cel mai emotionant moment a fost, cu siguranta, cel in care am pasit pentru prima data pe spatele „Marelui Dragon” ce strabate China de la est la vest. Vorbesc, desigur, despre Marele Zid Chinezesc, una dintre cele sapte minuni ale lumii moderne. Vizita la Marele Zid este un must pentru oricine ajunge in Beijing. Exista cel putin trei sectiuni deschise publicului la doar o ora distanta de capitala chineza, deci aveti de unde alege. Noi am vizitat sectiunea Mutianyu.

Beijingul in sine nu m-a impresionat ca oras, poate doar prin infrastructura. Sunt insa cateva obiective turistice ce nu trebuie ratate: Orasul Interzis (fostul Palat Imperial), Piata Tiananmen, Palatul de Vara si Templul Paradisului (o adevarata capodopera a arhitecturii chineze din perioada Ming).

Din Beijing, am plecat spre Xian, unde am aflat multe detalii interesante despre viata, domnia si moartea primului imparat chinez – Imparatul Qin. Mormantul sau, pazit de aproximativ 7000 de soldati de teracota in marime naturala, a fost descoperit langa Xian abia in 1978 si, dupa 1990, aceste situri arheologice au devenit unul dintre principalele complexuri turistice din China. Xian este un oras frumos si animat, iar Cartierul Musulman este locul perfect de promenada pentru cei curiosi sa testeze aromele orientului. Curajosii pot incerca frigaruile de sarpe sau chiar niste scorpioni pe bat.

Circuitul din primavara lui 2017 s-a incheiat cu doua zile prin cea mai stralucitoare si efervescenta metropola chinezeasca: Shanghai, asezare ce a evoluat de la un sat pescaresc la metropola in doar 35 de ani. Templul Statuilor de Jad ale lui Buddha si Gradinile Yu pastreaza inca aerul Chinei traditionale. Insa, o croaziera la ceas de seara pe fluviul Huangpu sau doar o privire aruncata spre Shanghai Tower (a doua cea mai inalta cladire din lume in acest moment) va va aminti ca sunteti intr-unul dintre cele mai moderne si dezvoltate orase din intreaga Asie.

Aceasta a fost o prima experienta fantastica in China. Iar, in timpul zborului de intoarcere, am avut norocul sa surprind si un cadru de exceptie: un dragon de dimensiuni impresionante serpuind printre munti. Parca ar fi venit special sa ne spuna „La revedere!”… sau poate „Pe curand!”

Asa ca am revenit! Mai devreme decat mi-as fi imaginat si intr-un circuit mult mai complex si mai frumos decat primul: Grand Tour of China. Timp de aproape trei saptamani, am strabatut China de la nord la sud si de la vest la est, oprind, bineinteles, si in centru. Iar dragonii ne-au insotit pretutindeni.

Cuvintele, oricat de multe ar fi ele, cu greu ar putea descrie experienta traita. Voi scrie pe scurt despre obiectivele vizitate si despre cele mai memorabile experiente, iar apoi voi lasa fotografiile sa vorbeasca de la sine.

In prima zi, am ajuns dupa-amiaza si am avut parte de o cina traditionala cu rata Peking. In ziua a doua, am revazut cele mai importante obiective turistice din Beijing, iar seara am mers la Red Theater pentru o impresionanta demonstratie de Kung Fu.

In cea de-a treia zi, m-am bucurat sa calc din nou pe spatele „Marelui Dragon”. De aceasta data, am fost la sectiunea Juyongguan, o sectiune usor accesibila si mai putin cunoscuta decat sectiunile Badaling si Mutianyu.

A patra zi de dimineata, am luat trenul de mare viteza spre Xi’an. Dupa check-in-ul la hotel, am fost sa vizitam Pagoda Marii Gaste Salbatice, iar seara am mers la Tang Dynasty Palace, un teatru unde se poate servi o cina cu variate feluri de galuste traditionale, ca mai apoi sa urmaresti un fascinant spectacol cu muzica si dansuri specifice perioadei dinastiei Tang.

In ziua a cincea, am revazut Armata de Teracota si cartierul musulman din Xian, pentru ca seara sa zburam spre centrul Chinei, aterizand in Zhangjiajie. Urmatoarele doua zile le-am petrecut in Parcul National Zhangjiajie. Peisajele de aici sunt absolut senzationale si au fost o sursa de inspiratie pentru munÈ›ii zburatori Hallelujah din pelicula Avatar, multe cadre fiind filmate chiar aici. Ne-am plimbat printre aceste stanci cu autocarul, cu trenuletul, cu telegondole si la pas. O experienta interesanta a fost coborarea cu liftul Bailong – un lift cu pereti de sticla, construit pe latura unei coloane masive din gresie ce are o inaltime de 330 de metri. Este cel mai inalt lift din lume construit in aer liber si este cunoscut si sub numele de „Liftul celor 100 de Dragoni”. O alta experienta memorabila a fost plimbarea pe Podul de Sticla din Zhangjiajie, situat la cea mai mare distanta fata de sol (260 de metri). Cu o lungime de 430 de metri, podul a fost pana de curand si cel mai lung pod de sticla din lume. Acest record a fost insa intrecut de un alt pod din China, inaugurat in provincia Hebei.

In ziua a opta, ne-am trezit devreme pentru a prinde zborul spre Guangzhou. De acolo, am mers din nou cu trenul rapid spre Guilin. Am incheiat ziua cu vizita Pesterii Reed Flute, situata la aproximativ jumatate de ora de Guilin. Reed Flute este o pestera foarte frumoasa, dar ceea ce o pune cu adevarat in valoare este jocul de lumini si culori din interior (fotografiile vorbesc de la sine). Animatiile proiectate pe tavanul pesterii, din care nu putea lipsi legendarul dragon, te introduc intr-o lume de basm.

Ziua a noua a fost cea mai plina si mai frumoasa zi din tot circuitul. In prima jumatate a zilei, ne-am plimbat cu un vas de croaziera pe apele linistite ale Raului Li. Piscurile de calcar cu forme care mai de care mai ciudate, presarate pe ambele maluri ale Raului Li, vegetatia bogata si plutele din bambus trecand agale pe langa vasul de croaziera creeaza peisaje de o frumusete rara. Si, pentru a ne putea bucura din plin de frumusetea peisajelor, ne-am continuat ziua cu un zbor cu elicopterul deasupra Guilin-ului. Zborul cu elicopterul este o experienta inedita in sine, dar, daca frumusetea zonei survolate iti taie respiratia, atunci poti fi sigur ca peste ani si ani vei povesti cu drag nepotilor despre aceasta zi. Si pentru ca in ziua urmatoare trebuia sa plecam din Guilin si nu reuseam sa ma mai satur de acest minunat oras, am incheiat ziua cu o plimbare de aproximativ trei ore si jumatate prin zona centrala si intens luminata a orasului. Dealul Elephant Trunk, Pagoda Soarelui si Pagoda Lunii sunt principalele obiective din zona centrala ce nu trebuie ratate.

In ziua a zeca, am fost transferati spre Kunming. Orasul in sine nu m-a impresionat si pentru ca nu am gasit nimic interesant de vizitat, am decis sa merg la un spectacol cu muzica si dansuri specifice minoritatilor din aceasta zona. Decizia a fost una foarte inspirata! Se numeste Dynamic Yunnan si, daca ajungeti macar pentru o seara in Kunming, va recomand sa mergeti la acest spectacol. Nu veti regreta!

In ziua a unsprezecea, am mers sa vizitam Padurea de Piatra, situata la aproximativ 90 de kilometri de Kunming sau, mai bine spus, am mers sa vizitam o mica parte din ea. Padurea de Piatra este un ansamblu de formatiuni calcaroase ce acopera o suprafata de 80 de hectare. Este o adevarata minune a naturii, iar stancile de calcar par iesite din pamant, multe dintre ele semanand cu niste copaci pietrificati, de unde si numele zonei. Dupa-amiaza, am plecat spre urmatoarea destinatie: orasul vechi Dali. Am ajuns seara si am iesit direct la plimbare. Am luat cina la o cafenea foarte draguta, unde am servit un delicios buger cu carne de iac. M-am mutat apoi la un bar cu muzica rock live, unde am baut o bere artizanala foarte buna. Pe langa melodii rock clasice, am ascultat si melodii rock in chineza si, spre surprinderea mea, cateva mi-au placut chiar mult.

In dimineata urmatoare, am plecat spre satul traditional Xizhou, unde am vizitat piata de legume si fructe, apoi am fost la o scoala de broderie cu fir de matase. La final, am vizitat cateva case vechi si zona centrala a satului. Pe la pranz, am plecat din Xizhou spre Templul celor Trei Pagode, principalul obiectiv turistic din Dali. Seara, am avut din nou timp liber pentru a explora Dali-ul pe cont propriu.

In ziua a treisprezecea, am plecat din Dali spre Lijiang. Pe drum, am vizitat pitorescul sat Shaxi in centrul caruia am servit pranzul. Din Shaxi, am mers la Complexul de Temple Shibaoshan, faimos pentru sculpturile si templele budiste sapate in piatra, unele dintre ele vechi de peste 1300 de ani. Ne-am continuat drumul spre Lijiang. Chiar la intrarea in oras, exista un punct de belvedere unde, cu putin noroc, am zarit printre nori Varful Muntelui Inzapezit al Dragonului de Jad. Am incheiat seara cu o vizita tarzie la Muzeul Statuilor de Ceara din centrul Lijiang-ului.

Ziua cu numarul 14 a inceput tot sub semnul dragonului. Prima vizita a fost la Lacul Dragonului Negru. Din pacate, Muntele Inzapezit al Dragonului de Jad a fost complet acoperit de nori in acea dimineata si nu l-am putut vedea oglindit in apa limpede a lacului. Am plecat apoi sa vizitam satul Shuhe – cel mai vechi asezamant al etnicilor naxi din zona. Satul poseda una dintre cele mai bine conservate zone comerciale de pe vechea ruta a ceaiului. Am revenit in Lijiang pentru a vizita Palatul Mu. Denumirea acestuia este data de numele faimosul razboinic local care a locuit aici in timpul dominatiei mongole si este un superb exemplu de arhitectura specifica dinastiei Ming si Qing. Seara, am fost transferati la aeroport pentru zborul intern spre Chengdu.

Ziua 15 a fost, cu siguranta, cea mai „pufoasa” zi din viata mea! Cum altfel as putea descrie o zi in care mi-am desfatat privirea cu aproximativ 30 de ursi panda? Cei mai tineri aveau in jur de noua luni, iar, pentru ca pachetul sa fie complet, pe langa ursi Panda, am vazut si cateva exemplare de Panda Rosu si, pe alocuri, si cate un paun. Seara, am parasit Chengdu, decoland spre Shanghai.

Itinerarul in Shanghai a fost similar cu cel din primul circuit in China: Gradinile Yu, Templul Statuilor de Jad ale lui Buddha, cartierul Bund. Si, pentru ca un circuit de exceptie merita un final de exceptie, nimic nu putea fi mai potrivit decat o croaziera la apus pe Raul Huangpu.

Si, pentru ca acest testimonial a fost cu si despre dragoni, ultima fotografie nu putea fi decat cea cu un dragon mustacios, surprins in toata splendoarea in Gradinile Yu din Shanghai.

Paul Crudu

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *