Pentru romani, Israelul e Tara Sfanta, Pamantul Promis, locul incarcat de istorie si de semnificatii biblice in care e bine sa ajungi macar o data in viata. Ei bine da, Israel este Tara Sfanta… si mult mai mult de atat! Cu siguranta, la plecarea din Otopeni, nu as fi zis ca ma voi intoarce din aceasta tara atat de incantata si de uimita de tot ce am trait si descoperit acolo.
Itinerarul a fost menit sa ne dezvaluie un alt Israel: universul subacvatic coraligen de la Eilat, magia Desertului Negev, cu traditiile beduinilor si cerul acela instelat pe care nu-l poti uita vreodata, Marea Moarta, unica in lume, si animatul Tel Aviv, orasul care nu doarme, Miami-ul Orientului Apropiat.

Calatoria noastra a coincis cu lansarea unui nou brand de tara al Israelului – vechiul motto Israel, Land of Creation este acum completat de Israel, Land of Adventure – si surprizele aveau sa se tina lant. In spatele acestui brand nou sta o elaborata strategie de turism, totul gandit in cele mai mici detalii, ca doar vorbim despre evrei.

Am petrecut prima noapte intr-un kibbutz de langa Eilat si a doua zi aveam sa inteleg ce inseamna, de fapt, acest concept. Kibbutz-ul (in ebraica inseamna „adunare, grup”) s-a nascut in Israel (pe la 1909) desemnand o comunitate care, la inceput, se baza in mod traditional pe agricultura. Mai precis, oamenii au inteles ca trebuie sa se alieze pentru a supravietui si a obtine profit din activitatile lor si au decis sa traiasca in aceste comunitati in care lucrau impreuna, astfel puteau sa reinvesteasca ceea ce castigau. Ulterior, domeniile de activitate au devenit tot mai variate, iar kibbutz-ul, un concept de succes. Astazi, sunt circa 300 de kibbutz-uri in Israel, care, pe langa terenurile agricole, detin hoteluri sau pensiuni traditionale, fabrici si chiar companii high-tech. Pentru a fi membrul unui kibbutz, trebuie sa parcurgi o perioada de doi ani de acomodare, apoi urmand ca membrii kibbutz-ului sa voteze daca te accepta sa nu in comunitate.

A urmat o incursiune in Parcul National Timna, scaldat in lumina blanda a apusului, unde am admirat cateva formatiuni de eroziune eoliana stancoasa, puse in valoare printr-un joc interesant de lumini si umbre: Ciuperca, Spirala, Arcadele, Coloanele Regelui Solomon. A fost, pentru mine, prima interactiune cu desertul. Trebuie sa fac o paranteza: in Israel, desertul e strabatut de o retea impresionanta de trasee de hiking si trekking, dar si de tururi cu bicicleta, pe diverse grade de dificultate. Am fost invitati la un tur cu bicicleta dimineata devreme si am putut admira parcul Timna si la rasarit.

Eilat Coral Reef este locul unde am facut prima mea sesiune de snorkeling cu ghid specializat. Bineinteles ca aproape am uitat sa respir cand am vazut miile de pestisori multicolori inotand pe langa mine si minunatul recif coraligen, de altfel cel mai nordic de pe glob. A urmat apoi o alta intalnire, de data aceasta cu patru delfini simpatici, la Dolphin Reef. Poti sta acolo, pe pontonul plutitor, privind marea si asteptand ca vreunul dintre cei patru sa vina pe aproape sau chiar sa se lase mangaiat. Daca vrea! Cei patru delfini provin din Marea Mediterana si au fost adusi in Golful Eilat pentru recuperare, dupa ce fusesera salvati din diferite situatii-limita. Cea mai veche, Nikita, e in zona de 18 ani. Dolphin Reef e un fel de resort hippie unde poti sta la plaja sau pe ponton, poti face diving sau poti sa beneficiezi de un masaj relaxant in apa. In restaurant, gasesti aceeasi atmosfera zen, iar mancarea este delicioasa. Spatiul abunda in vegetatie si intalnesti pisici la tot pasul, probabil se integreaza foarte bine in acest concept zen.

Promenada din Eilat devine foarte animata seara, exista numeroase restaurante si terase, dar si cluburi cu muzica live. De departe cel mai impunator hotel prin stilul arhitectural, dar si prin pozitia foarte buna este Queen of Sheba, un loc cu traditie in Eilat.

In a treia zi, am parasit orasul dupa un mic dejun copios la Hotel Neptune, un hotel de patru stele pe care il recomand, fiind chiar pe promenada si avand camere spatioase, confortabile, cu priveliste catre golf. Prima oprire a fost la Centrul de Cercetare a Pasarilor Migratoare din apropiere, pentru un tur de birdwatching si o prezentare facuta cu multa pasiune si inspiratie, care ne-a captivat pe toti. Am aflat aici cat de importante sunt pasarile in lantul trofic si cat de esentiala este migratia lor pentru bunul mers al naturii. Ei bine, Eilat este un punct esential pe harta migratiei pasarilor din Europa si Asia catre Africa, iar oamenii din acest centru fac o treaba minunata ajutandu-le sa isi duca la bun sfarsit calatoria. Recunosc, am putine cunostinte despre pasari, dar am aflat lucruri suprinzatoare in timpul acestei vizite. Si chiar daca ma repet, surprinzatoare a fost si vizita unei plantatii de curmali si a unor culturi de legume din mijlocul desertului – culturi de pe urma carora Israelul exporta ardei si alte legume, curmale si chiar flori. Cum reusesc? Apa provine de la adancimi de 1000-1500 de metri, iar plantele sunt protejate de soarele puternic cu un fel de plasa neagra. Ganditi-va ca unui curmal ii sunt necesari peste 2000 litri de apa pentru a produce un kilogram de curmale, iar precipitatiile sunt aproape nesemnificative aici, deci stratul acvifer ramane singura sursa constanta de apa pentru toate acestea.

Am servit primul pranz beduin intr-un cort traditional, asezati pe perne viu colorate si savurand preparatele simple, dar foarte gustoase, alaturi de o lipie imensa din care se servesc toti cei de la masa. Nu a lipsit ceaiul, extraordinar de dulce, si cafeaua. Israelienii sunt mari iubitori de cafea.

In prima seara in desert, ne-am oprit in satul Tsukim si am fost cazati in niste bungalow-uri construite din piatra si pastrand spiritul desertului in cele mai mici detalii, dar avand toate facilitatile unui hotel de patru stele.

Ziua care a urmat a fost o experienta la superlativ de dimineata pana seara: dupa un mic dejun organic (from farm to table) de la care nu ne mai dadeam plecati, am ajuns in apropierea Craterului Ramon, unul dintre cele mai mari si mai bine pastrate cratere geologice din lume. De fapt, sunt putine astfel de formatiuni pe glob si trei dintre acestea sunt pe teritoriul Israelului. Pentru o priveliste panoramica demna de o carte postala, am facut o drumetie de mai bine de o ora, ajungand chiar pe buza craterului. Ghidul, foarte bine pregatit, un fin cunoscator al locurilor, a stiut sa imbine geografia cu istoria locurilor, evidentiind esentialul. La coborare, am fost preluati de o cravana de jeepuri cu care am urcat versantul craterului pentru a ajunge in oraselul Mitzpe Ramon. Pe traseu, am facut diverse opriri pentru fotografii. Coloritul canioanelor si a peretilor craterului se schimba in functie de pozitia soarelui – de la bej la rosu aprins si chiar verde. La Mitzpe Ramon, am bifat prima mea coborare in rapel pe peretele craterului. Seara, aveam sa poposim intr-un Khan, o mica ferma de beduini, departe de oras, unde am savurat din nou mancaruri delicioase, am povestit in jurul focului si am identificat constelatiile pe bolta instelata atat cu ochiul liber, cat si prin telescop. In desert, o noapte senina e o revelatie, aproape ca uiti sa te duci la somn. Dis-de-dimineata, camilele asteptau linistite sa ne plimbe prin desert.

Am ajuns in Arad, locul in care a trait Amos Oz, cel mai prolific si mai apreciat scriitor al Israelului. Situat la granita dintre Desertul Negev si Desertul Iudeii, Arad este contrar asteptarilor: un orasel plin de flori si de spatii verzi, unde gasesti o multime de ateliere si magazine ale artistilor si mesterilor locali.

Turul cu ATV-urile pe malul Marii Moarte a adus un plus de adrenalina si a animat programul zilei. Chiar daca eram plini de praf din cap pana-n picioare, plimbarea a meritat de plin. De fapt, Marea Moarta este un lac sarat situat la granita dintre Israel si Iordania, alimentat de apele Raului Iordan si care are o salinitate de 33.7%, printre cele mai ridicate din lume. Apa este de peste opt ori mai sarata decat cea a oceanelor. Unic este si nivelul la care se afla Marea Moarta, – 423 metri sub nivelul marii, cel mai jos punct de pe glob. Practic, in Marea Moarta nu poti sa inoti, ci doar plutesti si vei vedea deseori oameni citind in timp ce plutesc pe apa sarata. Continutul ridicat de minerale si prezenta foarte redusa a factorilor alergeni din aer fac ca apele Marii Moarte sa aiba importante proprietati curative, in special pentru afectiunile dermatologice. Malurile marii sunt infumusetate de formatiuni de sare, peisajul fiind deosebit. Am fost cazati in apropiere de Marea Moarta, la Kibbutz Ein Gedi, unde am descoperit o gradina botanica superba, intinsa pe o suprafata de 10 hectare, singura gradina botanica locuita din lume. National Geographic a numit-o a unsprezecea minune a lumii.

Cred ca un circuit in Israel nu ar fi complet fara o vizita la Ierusalim. Indiferent daca esti sau nu o persoana religioasa, Ierusalim este un loc complex si incarcat de simboluri, un must see pentru crestini, evrei si musulmani deopotriva. Turul nostru pietonal din Ierusalim a atins obiectivele importante, insa sunt si multe altele de vazut cu siguranta. Am intrat in legendara Cetate a Iesuralimului pe Poarta Jaffa, construita la ordinul lui Suleiman Magnificul. Am putut admira in apropiere Turnul lui David. Am continuat sa exploram stradutele inguste si aglomerate, trecand prin Cartierul Evreiesc si ajungand la Zidul Plangerii, important loc de pelerinaj pentru evreii din toata lumea. Am parcurs apoi Via Dolorosa (Drumul Crucii), ajungand in Cartierul Crestin, pana la Biserica Mormantului Sfant sau Biserica Invierii, care integreaza atat o parte din Dealul Golgotei, cat si locul in care se spune ca a fost inmormantat Isus. A fost o experienta emotionanta, once in a lifetime. Apoi am avut si un tur culinar prin Bazarul Oriental, unde arome felurite si bunatati care mai de care mai colorate te imbie la tot pasul. Ierusalim este un oras special, contrastant, incarcat de cultura, de istorie, un centru spiritual unic. Oarecum, tot ce traiesti aici contrasteaza cu restul Israelului, o tara moderna, orientata spre nou, dar care pastreaza acest nucleu traditional si cultural. Stilul arhitectural al orasului este de asemenea pastrat cu grija, fatadele cladirilor trebuie sa fie din piatra, piatra aceea cu irizatii aurii pentru care Ierusalimul este celebru.

Circuitul s-a incheiat la Tel Aviv, cu o cina pe malul Mediteranei. Din pacate, timpul a fost prea scurt si am vazut prea putin din acest oras unic, de care israelienii sunt atat de mandri.

Israelul este o destinatie care are foarte multe de oferit, care reuseste sa fascineze prin diversitate si naturalete, cu o bucatarie senzationala, ghizi specializati foarte bine pregatiti si dornici sa impartaseasca secretele locurilor; pe scurt, o tara care merita vizitata.
Codrina Nechita

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *