Pentru mine, Rusia a reprezentat intotdeauna o imagine vag amenintatoare si obscura pentru istoria sa, revolutiile, razboiul rece, anexarea Crimeei, dar, de asemenea, fascinanta si misterioasa, asa ca era ceva timp de cand decisesem ca sosise momentul sa-mi aprofundez cunostintele. Dincolo de rolul acestui voiaj, am plecat la drum tintuit de aceeasi convingere ca aceasta calatorie nu este sinonima cu odihna, ci cu aventura si schimbarea.

Inca de pe drumul de la aeroport catre Moscova, puteam deja simti atmosfera diferita din masina cu care se efectua transferul, care nu mai era asemanatoare cu cea a Uniunii Sovietice pe care o stiam din trecut. Insa cu siguranta venind aici, calatorul nu o sa rateze totusi elementele specific traditionale pe care le va intalni la tot pasul: matrioshka, vodka, ushanka (vestita caciula ruseasca) ori pelmeni sau borsul de sfecla, daca vorbim de gastronomie. Primul impact intr-un oras nou este, cu siguranta, cel care va continua sa iti influenteze perceptia asupra acelui loc, chiar si dupa ce ai stat aici mai mult. Am avut sansa, prin misiunea pe care o aveam de a-i astepta si pe ultimii 2 pasageri de la Cluj, dupa aterizarea pe Domodedovo, sa merg la hotel intr-o limuzina BMW. Am incercat imediat sa surprind cu ochii, pe cat posibil, sa deslusesc scrierile nesfarsite care curgeau de la fereastra intr-un alfabet care imi devenea tot mai familiar, aducandu-mi aminte de copilarie. Un detaliu curios care mi-a atras imediat atentia se referea chiar la numele celor mai mari magazine ale unori lanturi internationale: imprastiate prin oras, se pot observa semnele si logo-urile familiare ale supermarketurilor si cafenelelor europene si americane transcrise în chirilica… la fel cum sunt pronuntate!

Sunt constient ca, dupa petrecerea catorva zile la Moscova, acest lucru devine o banalitate, dar initial m-a surprins cu adevarat sa descopar faimosul Aшaн (Ashan sau Auchan), Старбaкc (Starbucks, scris doar Starbaks) si леруа мерлен (Leroy Merlin, literalmente Lerua Merlen)! Moscova, pe langa o sumedenie de nume ilizibile si nepronuntabile pentru cine nu cunoaste alfabetul chirilic, este un oras imens, al carui nucleu central – inima – este reprezentat de Kremlin, ingradit in primul dintre cele cinci inele concentrice. Dupa sosirea la hotelul Brosko, de altfel bine amplasat in apropierea strazii vechi Arbat, m-am asigurat ca toata lumea se instalase bine si ca totul este un regula si am convenit cu turistii sa efectuam un tur de recunoastere in apropierea hotelului. Am purces de indata pe Novy Arbat, o artera agitata, decorata cu cladiri ceva mai noi, blocuri turn, reclame capitaliste; am citit undeva ca aici se afla cele mai tari cluburi din Moscova. Am mers destul de mult pana ce am cotit-o pe Mokhovaya, paralel cu gradinile Alexandru (Alexandrovskyi Sad). Ne-am oprit scurt si am strapuns cu privirea peste zidurile Kremlinului, apropiindu-ne de centru. Cenusiul omniprezent este invaluit de auriul primelor cupole, prin culorile pastelate ale bisericilor, in timp ce sobrietatea blocurilor turn in stil sovietic este rafinata si infrumusetata cu decoratiunile cladirilor staliniste. Ne-am intors catre hotel pe o alta ruta, iar la un moment dat am virat spre vechiul Arbat, care are numai cladiri vechi si micute, foarte multi turisti, o gramada de magazine de suveniruri, pictori stradali si o atmosfera relaxata si vesela.

O trasatura distinctiva a Moscovei, imposibil de ratat pretutindeni, este traficul continuu in orice moment al zilei sau al noptii. S-ar putea sa va treziti prinsi intr-un blocaj de trafic la 11:00 sau 14:00 in orice zona a orasului! O metropola care nu doarme niciodata, cu un flux neintrerupt de oameni care provin din fiecare colt al centrului si al periferiei, ca un rau involburat care se misca cu masina ori cu metroul (o capodopera arhitecturala la care voi reveni mai tarziu) si care face ca frenezia sa fie o parte integranta a vietii moscovite. Dupa servirea cinei, unde mai nimic nu a atras atentia ca ar semana cu ceva traditional rusesc, am stabilit sa facem o plimbare nocturna, sa luam un prim contact cu simbolurile Moscovei: metroul si Piata Rosie, la lumina serii. Am plecat spre metrou. Dupa ce am achizitionat biletele cele mai potrivite, conform numarului din care era alcatuit mini grupul, am trait o experienta mult diferita de cea bucuresteana, dar nu din pricina candelabrelor ori decorului, ci din cauza adancimii statiilor spre care cobori ca intr-o mina, pe niste scari rulante pe care stai minute in sir pana ajungi jos, la peron. Iar la capatul de jos al scarii rulante sta o tanti intr-o ghereta micuta, cu niste monitoare langa ea, si care probabil, daca n-ai platit cumva biletul de metrou, te inhata de guler chiar acolo, de fata cu toata lumea, si te trimite sus pe alta scara nesfarsita, cel putin asa imi imaginez eu. Am debarcat la statia Ploschad Revolutsii, chiar langa GUM, celebra galerie comerciala, unde se afla numai magazine cu staif si produse straine… se spune ca gasesti aici absolut orice. Noi am gasit, in schimb, totul luminat feeric, luminite pe strazi si pe cladiri, ca de sarbatori. Am poposit in mult asteptata si visata Piata Rosie care zice-se ca se numeste asa nu pentru ca ar fi rosie, ci de la adjectivul rusesc krasnaya care inseamna si frumos, si rosu. Totusi eu, in calitate de persoana care am fost acolo si am fotografiat diferite obiective turistice prin toate colturile pietei, pot spune ca piata asta chiar este rosie, cu zidul Kremlinului rosu, muzeul din capat tot rosu si biserica Sf. Vasile care e mai mult rosie decat orice alta culoare care se mai regaseste prin ea. Cand am ajuns in dreptul muzeului de istorie, de unde reuseam sa cuprindem o panorama a intregii piete, totul era foarte frumos si rusesc, chiar daca nu se putea trece prin mijlocul pietei pentru ca erau amenajate niste tribune pentru un concert de la sfarsitul lunii. Este un oras care isi arata amprenta specifica si care, cu multitudinea de contraste arhitecturale, sociale, artistice si ideologice, nu trece neobservat. Am constatat cu usurinta aceste aspecte in turul panoramic de a doua zi de dimineata ce a dat startul obiectivelor din programul nostru. Cele sapte surori, sapte cladiri similare, pe care Stalin le-a comandat in incercarea de a crea un skyline la Moscova, care sa fie similar cu cele ale oraselor din America de Nord, par sa se inalte peste tot. Descoperi la tot pasul cladiri imense ultramoderne care se afla langa manastiri vechi si lacasuri de cult, candva abandonate din cauza comunismului, recent restaurate, spre bucuria turistilor. Mai mult, unele supermarketuri comuniste ce au supravietuit (unde mi-a luat ceva timp sa le inteleg logica si functionarea) se afla la doar cateva sute de metri de buticurile de lux ale celor mai mari marci internationale si prin toate acestea se poate distinge bine noua clasa tanara de oameni bogati, in contrast puternic cu oamenii batrani carora le-au ramas doar amintiri.

Cu aerul sau cosmopolit, atmosfera unui oras stravechi si arhitectura maiestuoasa, Moscova se prezinta ca un adevarat melting pot, dar este, de asemenea, punctul de plecare ideal pentru cei care doresc sa cunoasca Rusia. Si în timp ce, pe de o parte, capitala nu seamana deloc cu restul tarii, pe de alta parte apare ca un caleidoscop gigant in care se imbina nenumarate combinatii de mii de fete de etnii si varste diferite, care provin din fiecare colt al acestei mari tari. Un colaj care arata si mai impresionant daca il privesti de sus, de pe dealurile Lenin, de unde se poate surprinde o priveliste frumoasa.

Metroul de la Moscova este, asa cum era de asteptat, unul dintre cele mai incantatoare din lume. Fiecare statie merita vizitata ca si cum ar fi un muzeu subteran, de-a lungul peroanelor, cu arcade si colonade, mozaicuri, tavane, fresce, sculpturi si candelabre in stil Versailles. Uimirea de a te afla in fata unui nou scenariu la fiecare statie te face sa uiti si de supraaglomerarea acestui vehicul, al doilea din lume pentru tranzitele zilnice dupa metroul din Tokyo! Metroul din Moscova este, de asemenea, unul dintre cele mai adanci de pe glob: statia Park Pobedy atinge 85 de metri sub nivelul strazii, deoarece constructia acestei parti a retelei feroviare a coincis cu anii razboiului rece, iar statiile au fost proiectate sa aiba rol de adaposturi in caz de atac atomic. Am vizitat unele dintre cele mai importante monumente moscovite: Kremlinul, bisericile Vasili Blajenii si Isus Mantuitorul, Galeriile Tretyakov, am intreprins o frumoasa croaziera pe Raul Moscova si am incheiat ultima seara aici cu o cina deosebita la celebrul restaurant Café Pushkin si cu un placut tur Moscova by night.

Ne-am indreptat catre cealalta destinatie din programul nostru, cu trenul de mare viteza Sapsan, am efectuat un rapid check-in la hotelul din Sankt Petersburg si, tot cu aceeasi mare viteza, ne-am deplasat la spectacolul de la Teatrul Nicolaevskiy, unde am avut parte de un program artistic voios. De ce ar alege cineva Sankt Petersburg: pentru puternicul lui caracter de bijuterie, ce pare totodata ca o melodie suava, care scoate in evidenta toata pompa si luxul dorit de tarii rusi. Un oras elegant, bine pus la punct, ingrijit si romantic, care te lasa adeseori imobil in fata frumusetii si perfectiunii. Este modern si prezinta dovada ca este la moda, are influente din toata Europa, dar cu un farmec propriu datorita imenselor palate si gradini magnifice, poduri, canale. Am inceput si aici cu un tur panoramic din autocar in timpul caruia am admirat orasul care se etala in fata noastra, un oras impunator, cu bulevarde largi, palate cu fatade armonioase, cu multe poduri peste canalele si, de asemenea, marele rau Neva.

Am efectuat cateva opriri pentru a fotografia monumente importante precum Biserica Mantuitorului pentru Sangele Varsat, construita pe locul in care tarul Alexandru al II-lea a fost ucis, care seamana foarte mult cu Catedrala Sf. Vasile din Moscova, cu cinci cupole mari in forma de ceapa, precum si Catedrala Sf. Isaac, o capodopera inaltata intr-o arhitectura baroca rusa. Pe catedrala sunt inca vizibile daunele usoare provocate de bombardamentele germane in timpul asediului din cel de-al Doilea Razboi Mondial. Cu toate acestea, zona a fost scutita de bombardament, deoarece Hitler a dorit sa sarbatoreasca cucerirea orasului in aceasta frumoasa piata. Incheiem ultima parte a turului indreptandu-ne catre Palatul Yusupov. Pentru a ajunge acolo, am trecut prin fata Conservatorului Rimsky-Korsakov, a Teatrului Marinsky și am ajuns apoi pe canalul Mojka, aruncand o privire spre asa-numita New Holland, o insula artificiala folosita ca santier naval, numele sau derivand atat din pasiunea lui Petru cel Mare pentru acea natiune, cat si din asemanarea cu canalele din Amsterdam. Dupa amiaza o dedicam vizitei resedintei de vara Tsarskoe Selo din satul Puskin, situat la 25 km sud de Sankt Petersburg, cunoscuta si sub numele de Palatul Ecaterinei.

Palatul este inconjurat de un parc mare, cu un lac artificial unde am remarcat o gondola venetiana originala. In interior admiram camere magnifice in stil baroc rusesc, intr-o nota certa de opulenta. Toti turistii au remarcat sala oglinzilor si camera de chihlimbar ca fiind cele mai frumoase. In urmatoarea zi ajungem in cele din urma sa vizitam Muzeul Hermitage, cladirea impunatoare ce a fost proiectata in stil baroc de arhitectul Amedeo Rastrelli ca resedinta de iarna pentru tarina Elisabeta a Rusiei. Insa muzeul a luat nastere datorita Ecaterinei a II-a, care a avut o pasiune pentru pictura si probabil o mare dorinta de a arata maretia imperiului. Ghida noastra, Natalia, ne povesteste pe alocuri despre lucrarile expuse. Muzeul este mare, insa ghida reuseste sa ne indrepte atentia asupra celor mai importante lucrari ale marilor artisti, precum Leonardo, Raffaello, Caravaggio, Rembrandt, Rubens, impresionistii francezi si Picasso. Dupa pranz, mergem sa vizitam Catedrala Mantuitorului pentru Sangele Varsat. Biserica este acoperita de o cantitate enorma de mozaicuri despre care se spune ca acopera cea mai mare suprafata din lume, mai mult decat cea a Bazilicii San Marco din Venetia. In afara bisericii am admirat cele 5 cupole frumoase și clopotnita impunatoare. Mozaicurile care decoreaza interiorul reprezinta diferite scene biblice. Am incheiat periplul vizitelor in cetatea tarilor Romanov la Peterhof, resedinta lui Petru cel Mare, situata la circa 30 km de Sankt Petersburg.

Dincolo de salile frumos ornamentate, grupul s-a bucurat de plimbarea in parcul imens, decorat cu o multitudine de fantani cu diferite forme si jocuri de apa. Imi voi aduce aminte mereu cu placere zilele splendide petrecute in Sankt Petersburg si Moscova si as incheia afirmand ca a expune o impresie despre Moscova in cateva randuri este aproape imposibil. Importanta politica si culturala a Moscovei din secolele anterioare a permis acumularea unui numar de monumente si atractii care nu-si gasesc spatiu intr-o descriere atat de limitata. Mai mult, Moscova se schimba radical in toate privintele, iar ritmul este frenetic. Trebuie sa mergeti sa va convingeti. Cu siguranta veti fi surprinsi de privelistile impresionante si istoria fascinanta a acestui oras, minunile sale arhitecturale si cladirile de renume mondial.

Cu atat mai mult despre cealalta metropola aflata la rascrucea echilibrului estetic european si a spiritului rusesc debordant, absorbit in noptile sale albe, pe care imi doresc sa le surprind: Sankt Petersburg Рvisul european al lui Petru cel Mare, care a fondat orasul ̨n 1703, inaltand pe o suta de insule din Delta Neva o capitala foarte rafinata, demna sa rivalizeze cu Londra, Paris si Viena. Cei care vor calatori aici nu vor fi dezamagiti. De fapt, Sankt Petersburg are cea mai mare concentrare de atractii turistice din toata Rusia, tot centrul sau istoric a fost declarat patrimoniu mondial de catre UNESCO si ofera sute de locuri spectaculoase de vizitat. A fost o experienta frumoasa si imi doresc sa revin aici cat mai curand. Daca ar fi sa fie, pe timpul noptilor albe.
Catalin Dumitrache

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *